Zamień marzenia w rzeczywistość – kilka słów o metodzie SMART

Chyba każdy z nas wchodzi w Nowy Rok z głową pełną planów. Założenie na kolejnych 12 miesięcy jest takie, że ma być lepiej, bardziej efektywnie. Zaczniemy regularnie ćwiczyć, odłożymy pieniądze na wymarzony samochód, będziemy więcej czytać, pojedziemy w podróż życia, stworzymy dobre CV, podszlifujemy angielski, zaczniemy się uczyć nowego języka. Albo od razu dwóch, po co się ograniczać? Mijają tygodnie, a postępów w realizacji celów brak. Niby coś się dzieje, podejmujemy pierwsze kroki, ale finalnie nic z tego nie wychodzi. Nim się obejrzymy będzie listopad. A w listopadzie już nie warto zaczynać. To co? Startujemy od stycznia. Nowy rok, nowa ja. I tak w kółko…

Ale nie musi tak być. Nawet jeśli jeszcze nie zabraliśmy się za realizację noworocznych założeń, mamy kilka miesięcy, aby wdrożyć je w życie i zmienić marzenia w rzeczywistość. Plany, cele są bardzo ważne. Motywują nas do działania. Pozwalają określić, jaki kierunek rozwoju kariery obrać. Muszą być one jednak jasno sprecyzowane. Właśnie planowanie jest tym, od czego warto zacząć.

W tym przypadku przydatna może okazać się metoda SMART. W ostatnich latach staje się ona coraz bardziej popularna, ponieważ jest mało skomplikowana, a przy tym bardzo skuteczna. Założenie jest takie, że każdy cel musi być konkretny, mierzalny, osiągalny, mający znaczenie oraz określony w czasie. Słowo SMART powstało z pierwszych liter angielskich odpowiedników tych słów:

S – specific (konkretny)

Każdy wyznaczony przez nas cel musi być jasno określony. Należy wskazać, co dokładnie chcemy osiągnąć.

M – measurable (mierzalny)

Cel musi być określony w taki sposób, aby za kilka tygodni/miesięcy można było stwierdzić, czy nasze działania rzeczywiście przynoszą efekty i zmierzamy w dobrym kierunku.

A – achievable (osiągalny)

Cel, który sobie wyznaczymy, musi być realny do osiągnięcia. W przeciwnym razie, dość szybko może nam zabraknąć motywacji do jego realizacji. W przypadku bardziej złożonych celów, warto podzielić je na kolejne etapy. Pozwoli to szybko zobaczyć efekt i uniknąć zniechęcenia.

R – relevant (istotny)

Wyznaczony cel musi być dla nas ważny, musimy widzieć realną korzyść, wynikającą z jego osiągnięcia.

T – time specific (określony w czasie)

Powinniśmy wyznaczyć termin, w jakim zamierzamy zrealizować nasz cel. Dzięki temu łatwiej nam będzie podsumować wyzwanie i wyciągnąć wnioski.

Przykładowy cel rozpisany przy pomocy metody SMART:

Zamiast: „W tym roku nauczę się, jak napisać dobre CV”
Lepiej napisać:

„Chcę stworzyć CV, które pomoże mi zamienić pracę na lepszą jeszcze w tym roku. W tym celu zapytam się znajomej z branży HR, na co w CV zwracają uwagę rekruterzy. Wypiszę sobie 10 najważniejszych cech. Na ich podstawie stworzę do końca kwietnia 3 wersje nowego CV. Następnie przez dwa miesiące będę przeznaczać 3 godziny każdego tygodnia na wyszukiwanie odpowiednich ofert pracy i wysyłanie CV.”

Teraz pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć i zrób to. Powodzenia!

Dodaj komentarz